SEPTEMBER 2018

Beste ouders / verzorgers,
 
We zijn het nieuwe schooljaar goed van start gegaan met het thema "Dit ben ik!"
De kinderen hebben veel geleerd over hun eigen lichaam en nu staat de Kinderboekenweek weer voor de deur met dit jaar als thema "vriendschap".
Wij sluiten hier bij aan door van start te gaan met "kikker en zijn vriendjes"

Wij kikkertjes ,wij kikkertjes zijn aardig om te zien
Wij kikkertjes ,wij kikkertjes zijn aardig om te zien
Oe wak wak wak, oe wak wak wak Oe wak wak wak wak wak
Oe wak wak wak, oe wak wak wak Oe wak wak wak wak wak!
(Bron: https://www.youtube.com/watch?v=otk3wg6oTd0)

 
 Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan heel veel leuke activiteiten doen zoals leuke knutselwerkjes maken, liedjes zingen, spelletjes doen. Ook komen gevoelens en emoties aan bod. 
 
Voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke boeken die aansluiten bij het thema. Natuurlijk komt ook Trude ons weer voorlezen vanuit de bibliotheek! Zij brengt boeken mee gericht op het nieuwe thema. Voordat Trude komt ontvangt u een mail wanneer zij bij ons aanwezig zal zijn en wordt u van harte uitgenodigd om me te komen luisteren naar het verhaal. Op dat moment kunt u ook boeken komen lenen die speciaal voor onze doelgroep uitgekozen zijn. De boeken die je leent kunt u ook weer terugbrengen bij de Klimboom.
 
Kleintje Digitaal:
De pedagogisch medewerkers zijn gestart met de cursus Kleintje Digitaal. Dit gaat over het gebruik van media. Hoe kunnen we dit inzetten op een juiste, leerzame en verantwoorde manier bij ons op de groep. Denk hierbij aan; educatieve filmpjes, liedjes, vergroten woordenschat door middel van (bewegende )afbeeldingen. We gaan hiermee aan de slag en houden jullie op de hoogte. Ook zal er voor jullie als ouders tips uitgereikt worden die jullie thuis in kunnen zetten. 
 
 
Aanbieden van muziek:
Tijdens de laatste studiedag hebben we een workshop Muziek gehad. Het was erg inspirerend en we hebben voor dit thema al wat leuke ideeën op het programma staan. 
 
Tot slot:
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren! 
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in. 
 
 
Met een vriendelijke groet,
 
Team KC De Klimboom 
 
 

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-


VVE Thema-informatiebrief 
 
De Rips , juni 2018
 
Beste ouders / verzorgers,
 
Na al onze toverkunsten te hebben laten gezien gaan we over in het thema Circus! Ook hier gaan we laten zien wat we allemaal kunnen in de vorm van spelletjes, knutselactiviteiten, liedjes maar ook veel bewegingsspellen.

Clowntje heeft een rode neus, rode neus, rode neus
Clowntje heeft een rode neus,
Ha,ha,ha,ha,ha
En als hij dan gaat dansen
Hopla faldera
Dan doen we het allemaal na
Ja, ja dan doen wij het allemaal na!

 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan heel veel leuke activiteiten doen zoals leuke knutselwerkjes maken, liedjes zingen, spelletjes doen en maar we maken ook een heus circus op de groep waar we zelf kunnen bewegen als een echte circusartiest!
 
Woordenschat vergroten:
De woordenlijst wordt vervangen door een woordspin en een parachute. Deze wordt ook in de groep zichtbaar gemaakt voor de kinderen; het woord met lidwoord en een afbeelding. De woordenschat willen uitbreiden doormiddel van deze aanpak. Dit wordt schoolbreed ingezet dus deze manier van de woordenschat uitbreiden wordt gebruikt in alle klassen tot en met groep 8 om een doorgaande lijn te creëren binnen het kindcentrum.
 
De woordspin en parachute behorende bij het thema Circus kunt u vinden in de toegestuurde ouderbrief.
 
Samen met de kinderen gaan we kijken waar zij aan denken bij het circus. Tijdens deze interactie door middel van een praatplaat komen we tot woorden waar zij aan denken bij het thema en deze worden ook toegevoegd. Natuurlijk ondersteunen we alle woorden met een sprekende afbeelding.
 
Voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke boeken die aansluiten bij het thema.
Natuurlijk komt ook Trude ons weer voorlezen vanuit de bibliotheek! Zij brengt boeken mee gericht op het nieuwe thema. Voordat Trude komt ontvangt u een mail wanneer zij bij ons aanwezig zal zijn en wordt u van harte uitgenodigd om me te komen luisteren naar het verhaal. Op dat moment kunt u ook boeken komen lenen die speciaal voor onze doelgroep uitgekozen zijn. De boeken die je leent kunt u ook weer terugbrengen bij de Klimboom.
 
Zingen:
We gaan volop zingen uit onze liedjesmap maar besteden extra aandacht aan het liedje 'clowntje heeft een rode neus' en het versje 'clowntje piet'. Deze liedjes zijn ook te vinden op youtube dus ook u kunt thuis met de kinderen gaan zingen.
 
Tot slot:
Op de groep maken we een circus. Alle kinderen kunnen zelf gaan oefenen met kunstjes en doen we veel bewegingsspellen. Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 
 
Met een vriendelijke groet,
 
Team KC De Klimboom
 

 0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0



Beste ouders / verzorgers,
 
Komende week gaan we beginnen met het thema Toverkunsten! Dit thema loopt van 7 mei tot 1 juni.

 Hocus Pocus met wat franje
Rood en geel wordt oranje
Hocus Pocus met een zoen
Blauw en geel wordt groen
Hocus Pocus met wat raars
 Blauw en rood wordt paars!

 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan volop leuke activiteiten doen zoals  toveren uit een grote hoed, eigen kunst maken, jezelf verstoppen in een grote zeepbel, luisteren naar verhaaltjes en liedjes zingen.
 
Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:

zelfstandige naamwoorden werkwoorden overige woorden
De (tover)hoed
De toverstaf / de staf
De toverspreuk
De tovenaar
De truc
De (heksen)ketel 
De zeepbel
Het vierkant
De driehoek
De ruit
De cirkel
Het vuur
De kat
De staf
De bezem
De heks
Het boek
De drank
 
Toveren  Zwaaien (met toverstaf) Roeren 
Vliegen 
 
Hocus Pocus
Zij vliegt
Zij tovert
 

Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.
 
En natuurlijk gaan we veel zingen met de kinderen:
 

Liedje :
Timpe tampe tovenaar
Kom vertoon je kunsten maar
Timpe tampe tovenaar
Wij zijn klaar!
Hatsie kiele kiele knotsie bom
Bim bom barie paardenblom Ik tover voor jullie ……….
Bim bam bom!!!

 
Kent u het liedje niet en wilt u graag weten hoe het liedje gaat, spreek dan de pedagogische medewerker van de groep aan. Zij kan u helpen.
 
 
En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit het verschillende boeken rondom het thema toveren en kunst.
Wilt u thuis ook boeken rondom dit thema? Neem eens een kijkje in de bibliotheek.
 
Tot slot:
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren! 
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in. 
 
Met een vriendelijke groet,
 
Team de Klimboom, de Rips
 
 
 

 ================================================================

 


april 2018

Beste ouders / verzorgers,

Nu het zonnetje zich laat zien zijn wij van start gegaan met het thema 'lente'. In deze periode besteden we aandacht aan het groeien van de bladeren aan de bomen en de bloemen, de dieren die geboren worden en het mooie weer!

De kip legt een ei
De koe staat in de wei
Iedereen is blij
Het is lente
De winter is voorbij

Lekker spelen maar dan leerzaam!

Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan heel veel leuke activiteiten doen zoals vrolijke knutselwerkjes maken, liedjes zingen, spelletjes doen en ook weer volop naar buiten om te spelen en ontdekken.

Woordenschat vergroten:

Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:

 

zelfstandige naamwoorden:
De zon

Het schaap - het lammetje

De kip - het kuikentje

Het varken - het biggetje

De koe - het kalfje

De geit - het lammetje

Het paard - het veulentje

De bloemen

De bomen

werkwoorden:

Schijnen (van de zon)

Groeien

Bloeien

Geboren worden

 
 

 

Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.

Voorlezen:

We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke boeken die aansluiten bij het thema.

Natuurlijk komt ook Trude ons weer voorlezen vanuit de bibliotheek! Zij brengt boeken mee over de lente die we kunnen lenen. Voordat Trude komt ontvangt u een mail wanneer zij bij ons aanwezig zal zijn en wordt u van harte uitgenodigd om me te komen luisteren naar het verhaal. Op dat moment kunt u ook boeken komen lenen die speciaal voor onze doelgroep uitgekozen zijn. De boeken die je leent kunt u ook weer terugbrengen bij de Klimboom.

Zingen:

We gaan volop zingen uit onze liedjesmap maar besteden extra aandacht aan het liedje 'lente' van de Minidisco. Wilt u deze thuis ook horen of misschien meezingen? Het liedje is hier te vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=X-kGmMNMTVY

Tot slot:

Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!

En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.

Met een vriendelijke groet,

Team KC De Klimboom

0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-


26 februari 2018

Ons volgende thema is Hatsjoe!
Dit thema loopt van 26 februari tot en met 23 maart
 
Wikki heeft geen zin om buiten te spelen. Hatsjoe, hatsjoe!  Hij is verkouden en heeft de griep!
Dokter Mol zegt wat Wikki moet doen om weer beter te worden.

 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan volop leuke activiteiten doen zoals pilletjes tellen en stempelen, de neus snuiten, spelen in de ziekenhoek, een ziekenwagen plakken, luisteren naar verhaaltjes en liedjes zingen.
 
Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:
zelfstandige naamwoorden werkwoorden overige woorden
De neus Hoesten verkouden
De zakdoek Niezen Lig je goed?
Het bed Snuiten Hoe gaat het?
De Pijn Zorgen voor Ziek
De rug, de buik, het hoofd, Liggen Beter
De armen, de benen, de zij Omdraaien Om de beurt
De dokter Zitten  
Het liedje Onderzoeken  
 
Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.
 
En natuurlijk gaan we veel zingen met de kinderen:
 
Liedje/versje 1: Au!
 
Liedje/versje 2: Hoofd, schouders, knie en teen
 
Kent u het liedje niet en wilt u graag weten hoe het liedje gaat, spreek dan de pedagogische medewerker van de groep aan. Zij kan u helpen.
 
 
En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit het knieboek Hatsjoe! en uit het boek Karel in het ziekenhuis van Liesbet Slegers.
En we kijken naar het digitale prentenboek Kleine tijger is ziek.
https://www.schooltv.nl/video/ik-maak-je-weer-beter-zei-beer-kleine-tijger-is-ziek/
 
Tot slot:
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 
Januari 2018

De Nationale Voorleesdagen staan weer voor de deur. Het boek 'Sst! De tijger slaapt' staat deze tijd centraal. Ook wij besteden aandacht aan deze dagen en dit boek.
 
Ssst! De tijger slaapt en de dieren willen haar niet wakker maken. Maar ze ligt wel vreselijk in de weg… Gelukkig heeft Kikker een idee: met een ballon zweven ze over de tijger heen. Daarbij kunnen ze wel wat hulp gebruiken. Blaas je mee, zodat alle dieren veilig aan de overkant komen?
 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. Deze weken besteden we aandacht aan het voorlezen en het boek wat centraal staat. We gaan weer veel leuke activiteiten doen zoals spelletjes met een ballon, kijken of wij heel stil kunnen zijn om de tijger niet wakker te maken en begrippen van plaatsbepaling zoals naast, op, onder, voor en achter. Natuurlijk gaan we ook leuke werkjes maken en spelen in jungle hoek met de dieren!
 
Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:
Zelfstandige naamwoorden Werkwoorden Overige woorden
De ballon
De tijger
De kikker
De schildpad
De vos
De muis
De ooievaar
De verjaardag
 
 
 
 
slapen
zweven
aaien
blazen
wiegen
Wakker maken
Feest vieren
 
  
                                         

Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen. Hier kunt u thuis ook aandacht aan besteden.
 
En voorlezen:
Het boek 'Ssst! De tijger slaapt' staat deze weken centraal. Maar we gaan ook (interactief) voorlezen uit verschillende leuke andere boeken. Ook willen we weer gebruik gaan maken van digitale prentenboeken. Thuis kunnen jullie dit ook doen via de site: www.wepboek.nl
 
Tot slot
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 
 
Mocht u meer informatie willen over de Nationale Voorleesdagen kunt u een kijkje nemen op www.nationalevoorleesdagen.nl/ssst-de-tijger-slaapt.  Hierop staan ook tips hoe u thuis aandacht kunt besteden aan het voorlezen aan uw zoontje of dochtertje.
 

=======================================================================

 
Januari 2018

De beste wensen voor 2018!!
We willen samen met alle kinderen van de BSO, het peuterwerk en dagverblijf proosten op het nieuwe jaar!
Dit gaan we doen op dinsdag 9 januari 2018. Wij zorgen voor een klein hapje en een drankje.
Mocht uw kind deze dag niet aanwezig zijn op de locatie dan mag u hem/haar komen brengen om 15.30 uur en weer ophalen om 16.30 uur.



                                                        -0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-



December 2017

Samen hebben we de kerstboom gezet en mooie kerstversieringen gemaakt en in de boom gehangen.
Zo gaan we samen op weg naar Kerstmis en het nieuwe jaar!
De peuters hebben 2 weken vrij en wij verwachten hen  weer vanaf 8 januari.

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!!

 

============================================================================

NOVEMBER 2017 

 
Het is zover!! Sinterklaas is in het land. Natuurlijk besteden wij hier ook aandacht aan. We gaan er een heel gezellig thema van maken met leuke en lekkere activiteiten.
Op Dinsdag 5 december komt de Sint bij ons op bezoek, verdere informatie daarover volgt nog.


 Dit thema loopt van  20 november tot 6 december 2017 . Daarna maken we een begin met het volgende thema: Winter/Kerst

Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan veel leuke activiteiten doen zoals leuke knutsels, pepernotencake maken en natuurlijk genieten van alle leuke sinterklaas verhalen en liedjes.  En kijk ook eens samen met je kind in de slaapkamer van Sinterklaas die in de huishoek gemaakt is.
 
Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:
Zelfstandige naamwoorden Werkwoorden Overige woorden
De Sint
De schoorsteen
De open haard
Het dak
De intocht
Het snoepgoed
De pepernoot
De zak
Het cadeautje
De mijter
De staf
Het verlanglijstje
Het boek
Het paard
 
Strooien
Varen
Inpakken
Zingen
Zwaaien
Klimmen
 
 
 
Amerigo
Spanje
Slaapkamer
Zwarte piet
 
 

















Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.
 

En natuurlijk gaan we veel bekende sint liedjes zingen met de kinderen en leren het volgende versje:
 
Stippe steppe stippe stap  (je gaat met de vingers naar boven langs je buik)
zwarte piet stapt op de trap  (tot op de schouders)
met zijn pak en met zijn zak   (je gaat met je vingers verder naar boven)
loopt hij boven op het dak  (tot op je hoofd)
Oeps, nu glijdt hij weer terug   (je vingers gaan al kriebelend naar beneden)
langs jouw kriebelrug!
 
 
En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke Sinterklaas boeken, die ook te lenen zijn bij de bibliotheek.
Kijk ook eens op de volgende site voor een digitaal prentenboek.
http://www.schoolbordportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=actueel-sinterklaas&categorie=prenten-boeken 
Het boek: Sinterklaas ik zie hem al staan
 
Ook maken we gebruik van vertelplaten en zoekboeken. Zo dagen we de kinderen uit om te vertellen wat ze zien en hierbij een verhaaltje te bedenken.
 
Tot slot:
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 
 
Met een vriendelijke groet,
 
Team KC De Klimboom 
 
 
 

Oktober 2017.
Na de herfstvakantie zijn we gestart met het thema Regen, aansluitend bij de herfst.
Dit thema loopt van 16 oktober tot en met 10 november 2017.
 
10 Herfstblaadjes hangen aan een tak
Hé, denkt de wind. Als ik die nu eens pak!
Dan vult hij zijn wangen, zijn wangen worden rond.
Hoei, hoei, hoei, hoei, weg vliegt het blaadje
En valt zomaar op de grond!

 

Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan heel veel leuke activiteiten doen zoals buiten op zoek gaan naar bladeren, kastanjes, eikels enzovoorts. Hiermee gaan we verschillende activiteiten doen; tellen, wegen, vergelijken, sorteren, ordenen van groot/klein en dik/dun. Ook gaan we weer leuke herfstverhalen lezen en een liedje leren! Waar we extra aandacht aan gaan besteden is getalbegrip. 

Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:

De kastanje                                Regenen                      Herfst   
De eikel                                       Waaien                        Koud(er)
De dennenappel                        Wegen                         Meer / minder      
De noot                                                                             Vallende bladeren
Het blad / De bladeren    
De wolk              
De paraplu     
De (regen)druppel       
De regenplas                     
              
                                               
Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.

En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke boeken. Ook willen we meer gebruik gaan maken van digitale prentenboeken. Thuis kunnen jullie dit ook doen via de site: www.wepboek.nl

Tot slot
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren! 

En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in. 

Tip: Op deze leuke site vindt je leuke en interactieve praatplaten en liedjes over de herfst. Zeker de moeite waard om dit gezellig met je kind(eren) te bekijken. http://www.kleuteridee.nl/herfst/#interactievepraatplaat
-------------------------------------------------------------------------------------------------



Oktober 2017

Deze week start de Kinderboekenweek. Ook wij besteden hier aandacht aan.
Om aan te sluiten bij het thema 'Gruwelijk Eng' staat bij ons het boek 'De Gruffalo' centraal.
 
Een Gruffalo? Wat is dat voor een beest? Vos, Uil en Slang hebben nog nooit van hem gehoord. Alleen Muis weet precies hoe hij eruitziet.
Maar dat hij er echt eentje zou tegenkomen dat had Muis toch niet verwacht!
 
Het boek 'de Gruffalo' is ook te vinden als digitaal prentenboek. U kunt via deze link het verhaal kijken samen met uw kind:
https://www.youtube.com/watch?v=LlRpyRLQOEY
 
Ook wij griezelen dus mee met de Kinderboekenweek!
 
Wist u dat u op de site www.wepboek.nl heel veel leuke digitale prentenboeken kunt vinden? Deze wepboeken stimuleren de taalontwikkeling bij peuters
door gebruik te maken van woorden, beeld, geluiden en vragen over het verhaal na afloop. Aantrekkelijk voor kinderen en bevordert het leesplezier.




 september 2017
 
Beste ouders / verzorgers,
 
De vakantie is voorbij en we pakken de draad weer op.
We zijn begonnen met het thema Dit ben ik!
Dit thema loopt van maandag 4 september tot en met vrijdag 29 september.
 
In dit thema staat het gezicht van de kinderen centraal. De kinderen bekijken uit welke onderdelen het gezicht bestaat en wat je met die verschillende onderdelen kunt doen. Ze ruiken met hun neus, poetsen hun tanden, maken hun gezicht schoon en kijken afwisselend boos en blij.
 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan volop leuke activiteiten doen zoals schilderen, een zoekspelletje, voorlezen en liedjes met bewegingen zingen.
 
 Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de volgende woorden en begrippen:
 
Zelfstandige naamwoorden:
Het hoofd
Het gezicht
De mond
De lip
De neus
Het oog
Het oor
De slurf
De spiegel
De nek
De hals
Het haar
Werkwoorden:
Poetsen
Zich wassen
Afdrogen
Fluisteren
Horen
Lachen
Ruiken
Niezen
spoelen
 
Andere woorden:
Blij
Boos
Dicht en open(ogen)
Mooi
Vies/vuil
Niet
Om de beurt
Lekker
Mmmm!
Bah! 
 
 
 


Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.
 
En natuurlijk gaan we veel zingen met de kinderen:
 
Liedje/versje 1: dit zijn mijn wangetjes
 
Liedje/versje 2:Hoofd, schouders, knie en teen
 
Kent u het liedje niet en wilt u graag weten hoe het liedje gaat, spreek dan de pedagogische medewerker van de groep aan. Zij kan u helpen.
 
En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit het boek Trompie wil spelen.
Andere boeken: Karel op de wc, Mijn handen dansen, mijn mondje is een rondje, het grote pipiboek.
Ook het digitale prentenboek Dit ben ik van het Zandkasteel is erg leuk om samen te bekijken.
 
Tot slot:
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 

 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>



maart 2017

VVE Thema-informatie

 
We zijn begonnen met het thema 'Hoera, een baby' . Dit thema loopt van 13 maart tot 31 maart 2017.
 
Als er een baby is geboren komen er allerlei aspecten rondom het verzorgen van een baby aan de orde.  Zoals het in bad doen van een baby(pop), een flesje geven enz. Uiteindelijk bereiden de kinderen samen met de pedagogisch medewerkers een babyfeestje voor. We maken versieringen, wat lekkers en geven een babyfeestje voor de ouders. Een uitnodiging voor dit feestje in de laatste week volgt nog.
 
Lekker spelen maar dan leerzaam!
Op spelende wijze leren de kinderen van alles. We gaan heel veel leuke activiteiten doen zoals leuke knutselactiviteiten, een echte babyhoek maken, een baby(pop) in bad doen, versieringen maken, voel spelletjes, babyhapjes proeven, en natuurlijk naar leuke verhalen en boeken luisteren.
 
Woordenschat vergroten:
Om de woordenschat van onze jonge kinderen te vergroten bieden wij in dit thema extra aandacht aan de lijst met woorden en begrippen, zoals vermeld in de ouderbrief.
Deze woordenlijst vormt de basis voor het thema en alle activiteiten daarbinnen. Door de woorden en de begrippen veel te herhalen leren kinderen al deze woorden begrijpen.
 
En voorlezen:
We gaan (interactief) voorlezen uit verschillende leuke boeken.
Ook laten we kinderen zelf (na)vertellen naar aanleiding van het boek en spelen het verhaal na.
 
Tot slot:
In de laatste week houden we een klein babyfeestje! Hierbij nodigen we u uit, om samen met uw kind, mee te spelen in de babyhoek en natuurlijk wat lekkers te komen eten en drinken zoals we bij een babyfeestje gewend zijn. Voor dit feestje hebben we de volgende data en tijden:
- dinsdag 28 maart:  inloop tussen 16.30u tot 18.00u
- vrijdag 31 maart: van 11.15u tot 11.30u
          van 11.30u tot 11.45u
Hiervoor komt een intekenlijst te hangen bij de deur zodat we het bezoek kunnen spreiden.
 
Aan het eind van het thema mogen alle werkjes mee naar huis. We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend weer volop leren!
En heeft u zelf nog vragen, over het thema of over de ontwikkeling van uw kind, dan kunt u altijd terecht bij een van de pedagogisch medewerkers van de groep. Indien gewenst plannen zij een gesprekje met u in.
 
 
Met een vriendelijke groet,
 
Team KC De Klimboom
 


September 2016
 
Dit zijn mijn wangetjes……….
Hoofd, schouders, knie en teen……
We hebben zo ongeveer ons hele lichaam benoemd als we deze twee liedjes zingen.
En daar draait het om bij het thema "Ik en mijn familie".
De  familie, het gezin, komt aan bod tijdens het voorlezen, de spelletjes en het knutselen.
Tijdens de Kinderboekenweek hebben we extra aandacht voor de opa's en oma's en we hopen enkele voorleesopa's en -oma's te kunnen begroeten.
Een en ander is uitgelegd in de ouderbrief die iedereen via de mail ontvangen heeft.
Ook kijken we naar het huis want daar woont en leeft tenslotte de familie.
Het versje met gebaren gaat hierover:


In ons huis…
Zit in elke hoek een muis...
Ze kriebelen en krabbelen…
Trippelen en trappelen…
Kruipen op de tafel…
Op de stoel…
Op de bank…
En als je roept: VANG!
Dan springen ze vlug achter het behang!

 
 




22 juni 2016
Tot en met 15 juli houden we ons bezig met het thema EET SMAKELIJK!

We gaan snoeppotjes vullen, boterhammen beleggen, fruit en groente sorteren, echte pizza bakken, smoothies maken en koksmutsen knutselen want wij krijgen ook een eigen restaurant! En we gaan nog veel meer leuke dingen doen.
We lezen  (interactief) voor uit de boeken  Geit is Jarig, Eten met Fien en Milo, Elke dag opnieuw en Wat eet jij vandaag Nijntje?
Woordkaartjes worden gebruikt om aandacht te schenken aan woorden en begrippen en door herhaling leren de kinderen

dit te begrijpen.

Natuurlijk zingen we ook, bv

een appeltje is rond,
een peertje is gezond,
een banaan is krom en geel

eet van alles maar lekker veel!!
 

Wist u dat er ook leuke foto's voorbij komen op Facebook? Wilt u dit zien like dan snel de facebookpagina van Fides Kinderopvang!
 

►►►►►►►►



 23 mei 2016
De komende weken tot en met 10 juni staan in het teken van het thema Vervoer en Vormen.
In onze ruimte is een mooie raamschildering en kunnen we rijden met de bus en sjoelen met auto's.
Ook zijn er puzzels, spelletjes, woordkaartjes, een stratenplan en aandacht voor vormen.
Het boek Anna en het verkeer wordt voorgelezen en in onze leeshoek zijn volop boekjes te vinden over vervoer en vormen.
Op internet zijn verschillende digitale prentenboeken over het thema te vinden.
Liedjes:
De wielen van de bus….., Helikopter….., Klein rood autootje….Op een klein stationnetje……
We gaan ook iets leuks maken voor Vaderdag en leren er een versje bij.
Alle knutselwerkjes en de verrassing voor papa mogen aan het eind van het thema mee naar huis.




De afgelopen tijd zijn we op bezoek geweest bij de geitenboerderij van Lia en is Carin van de bibliotheek voor komen lezen over het nieuwe geitje.

Daarna hebben we carnaval gevierd en waren de peuters een weekje vrij.

Na deze vakantie zijn we gestart met het thema "Hatsjoe".
We hebben het verhaal verteld van Wikki die ziek was en het boek  "Karel in het ziekenhuis" gelezen.
De arme Puk was ook ziek en we hebben beterschapskaarten en een mooi dekentje voor hem gemaakt.
Onze themahoek was ingericht als een ziekenzaal en de kinderen hebben volop gespeeld en de hele dag waren er kleine dokters en zusters bezig.
Ook  zijn ze gemeten, gewogen en hebben een ogentest gedaan.
De meeste peuters wisten al goed raad met afbeeldingen die van groot naar klein gelegd moesten worden.
Al met al een zeer geslaagd thema.

En nu is het tijd voor eieren en paashazen.
De kinderen maken van brooddeeg een eierdopje en beschilderen een groot ei.
En we lezen natuurlijk weer veel voor: Piep het is Pasen, Kaatje viert Pasen en Dribbels' eerste paasfeest.
FIJNE PAASDAGEN!!






                                                     

 

Mik gaat naar de kinderboerderij waar een geitje is geboren.
Onderweg sluiten de andere dieren zich bij hem aan.

Dit is in het kort de inhoud van het prentenboek van het jaar: We hebben er een geitje bij van Marjet Huiberts met illustraties van Iris Deppe.

We hebben diverse activiteiten rond het thema zoals de dieren en hun jongen benoemen, dierengeluiden raden en  we zingen het  liedje: We hebben er een geitje bij, zoals vermeld in de ouderbrief.
Het is ook te vinden op You tube.
Daar kunt u ook digitale prentenboeken bekijken: Jules op de boerderij en Zandkasteel, de boerderij.

We hopen dat de kinderen weer veel plezier gaan beleven aan dit thema en al spelend volop leren!

We heten Stef en Lynn van harte welkom en wensen Evy en Aukje veel plezier toe in groep 1!

team kdv/pw de Klimboom